Výběr pneumatik
1) Při výběru pneumatik pro svůj vůz vycházíme z údajů ve velkém technickém průkazu, kde jsou uvedeny údaje o pneumatikách povolených pro užívání na Vašem vozidle. Tyto údaje se skládají z rozměru pneu (např. 205/55 R16), indexu nosnosti (např. 91) a z indexu rychlosti (např. W).
2) Po zjištění těchto údajů přistoupíme k výběru vhodné pneumatiky pro svůj vůz se zvážením stylu jízdy, účelu použití, jízdních vlastností a kvality.
Zvažujme především:
- styl jízdy (klidný, agresivní)
- průměrný počet km/rok
- četnost jízd a délku jízd
- rychlostní režim (průměr, rychle, velmi rychle)
- typ a druh a technický stav vozidla
3) Dále je vhodné zvážit, zda zvolit druh pneu komfortní, která jsou měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, jsou tiché a mají vyšší kilometrový výkon. Nebo pneu sportovní, která jsou tužší s velmi dobrými jízdními vlastnostmi při agresivní jízdě a rychlých průjezdech zatáčkami. Jsou hlučnější, mají nižší kilometrový výkon a nižší komfort jízdy. Rovněž si musíme zvolit typ dezénu:
Symetrická pneumatika:
- používá se většinou na vozy nižší a střední třídy
- dezén je symetrický, pozice na vozidle libovolná
Asymetrická pneumatika:
- určena pro vozy střední a vyšší kategorie vyráběná v komfortním i sportovním provedení
- vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, dle rozlišení musí být takto na vozidlo namontována
Směrová pneumatika:
- určena pro střední a vyšší kategorie, vyráběna většinou v provedení sportovním
- tyto pneumatiky mají šipku umístěnou na boku pneu, je to určený směr otáčení na vozidle
- zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a dosahují nižších kilometrových výkonů
Rádi Vám s výběrem poradíme, pokud si nejste jisti jakou značku a jaký typ pro Vaše vozidlo zvolit.
Kdy přezout?
Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 stupňů Celsia (či na podzim pod 7°C) je ten správný čas na oboutí letní (zimní) pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Uskladnění pneumatik
Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:
- Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
- Pneu skladujeme v suché, chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko, vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
- Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
- Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné kolo.
Péče o pneumatiky
Pneumatiky představují jediný kontakt vozidla s vozovkou. Je zapotřebí, abyste pečovali o kvalitu a výkon svých pneumatik. Za tímto účelem vám doporučujeme respektovat následující rady:
- Tlak v pneumatikách kontrolujte každých čtrnáct dnů nebo alespoň jednou za měsíc, především před delší rychlou jízdou. Správný tlak je významným faktorem z hlediska bezpečnosti i životnosti pneumatiky. Tato kontrola by měla být prováděna „za studena“ (před jízdou mají pneumatiky teplotu okolí). Nezapomeňte také na rezervu a držte se doporučení výrobce.
- Při každé výměně pneumatiky je třeba vyměnit i ventil. Zaručuje totiž vzduchotěsnost a přispívá k životnosti pneumatiky. Vlivem odstředivé síly dochází k jeho opotřebení.
- Vyvážení je důležité pro potlačování vibrací. Pomáhá zabraňovat předčasnému opotřebení pneumatik, ale také závěsů, řízení a ložisek kol.
- Zkontrolujte geometrii kol vozu a stejně tak i geometrii náprav (sbíhavost a odklon). Tím se můžete vyhnout nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik. Špatná geometrie způsobuje abnormální opotřebení.